Ajatustenlukijan ajatuksia
Nyt on aika hyökätäMaanantai 14.8.2017 klo 14.32 - PP Osallistuin taannoin Skepsiksen 30 vuotisjuhlaan, jossa pidin myös oman tunnin mittaisen puheeni koskien ihmisten uskomuksia ennustamiseen, tuonpuoleiseen siirtyneiden kanssa jutteluun ja muuhun yliluonnolliseen. Kyseisessä tilaisuudessa oman keventävän puheenvuoroni jälkeen kuulimme tieteen ja tutkimuksen raskassarjalaisia, joista ehkä terävimmän ja kantaaottavimman puheen piti teoreettisen fysiikan professori Kari Enqvist. Hän totesi, että olemme jo pitkään vaatineet ymmärrystä erilaisille näkemyksille, mutta nyt olisi aika vastata faktoilla huuhaa-puheeseen. Enqvist on täysin oikeassa siinä, että tietyissä asioissa leikimme vaarallisilla asioilla. Kun tavallinen kotiäiti, jolla ei ole minkään valtakunnan koulutusta lääketieteestä alkaa yht´äkkiä esiintyä rokotusten asiantuntijana ja saa omalla höpöhöpöllään laskettua rokotesuojaa tietyillä alueilla merkittävästi niin ainoa oikea tapa on vastata tiedolla. Ei ole mitään syytä ymmärtää miksi joku haluaisi vakavia lastentauteja, kenties jopa Polion kaltaisia tauteja takaisin, kun ne kerran on saatu hyvän rokotesuojan vuoksi hävitettyä. Rokoteasiantuntija ja patologi Matias Röyttä sanoo usein, "jos ei rokote kelpaa niin kokeile tautia". Se on mielestäni hyvä lausahdus. Olen luvannut itselleni, että en näissä keskusteluissa enää sano vastapuolta tyhmäksi edes silloin, kun sille olisi aihetta. Keskustelu nimittäin tuollaisessa tilanteessa kääntyy pois itse aiheesta. On silti sanottava suoraan, että valkopippuri ei tehoa syöpään ja jos yksikin syöpäpotilas jättää menemättä hoitoon siksi, että uskoi moista puppua niin siinä on jo yksi liikaa. Lääkäri Antti "erimieltä" Heikkilä taas on monen suosiossa, koska hän kertoo asioita, joita ihmiset haluavat kuulla. Ketään ei tunnu haittaavan, että hänen kirjoituksensa vilisevät asiavirheitä tai, että noinkin nerokas lääkäri kirjoittaa juttujaan sellaisen laatulehden kuin Seiskan kautta. Myös entisen kolesterolitohtori Dwight Lundellin totuudet kiertävät yhä ahkerasti vaikka hän menetti lääkärilupansa jo 2008 ja hänen jäljiltään on lukuisia tapauksia eri potilaslautakunnissa. Jälleen kerran, tämä ex-tohtori taisi vain sanoa jotain mitä me haluamme kuulla, koska onhan se yleinen lääkäreiden ohjeistus paljon tylsempää. Kyse ei ole mistään uskon asioista vaan tutkimusta tehdään siksi, että saadaan vastauksia kysymyksiin. Tutkimukset eivät aina vastaa omaa käsitystämme siitä mikä olisi hyväksi, mutta silti se on viimeisin ja paras sillä hetkellä oleva tieto ja vaikka itse olenkin luvannut olla nimittelemättä niin sanokoon sen sitten Esko Valtaoja, joka kutsuu tutkitun tiedon ohittavia ääliöiksi. Litteä maapalloEilen ajauduin Facebook-keskusteluun, jossa esille tulivat litteä maapallo ja ihmiskunnan aikana eläneet dinosaurukset. Koko juttu lähti liikkeelle Paavo Väyrysen uuden puolueen puheenjohtajan Sami Kilpeläisen antasta lausunnosta, jossa hän totesi: "Minä olen opettanut, että jos joku opettaa koulussa, että ihminen periytyy apinasta, niin vastaa "no en minä sinun suvusta toki tiedä, mutta minun suku ei ainakaan." Työkalut kuntoonVaikka yhä suurin osa ihmisistä luottaa tutkittuun tietoon, ymmärtää tieteen tutkimusmeneltelmien kirjona, joka on osoittanut menestyksensä kiistatta pitkin historiaa niin enenevissä määrin saamme lukea ja huomata, että humpuukihoitojen määrä kasvaa, tyhjää myydään pullotettuna kaiken parantavana seerumina ja uskonnollisella puolella taas fundamentalistit uskonnoista riippumatta ovat saaneet entistä enemmän näkyvyyttä ja tilaa hullunkurisille näkemyksilleen. Vaikka tälle joukolle emme mitään mahdakaan emmekä heidän päätään saa kääntymään niin ympärillämme on lukuisa määrä ihmisiä, jotka eivät oikein tiedä mitä uskoa ja miten maailmankuvaansa rakentaa. Heitä kohtaan pystymme tekemään paljonkin ja se tärkein on oikean, tutkitun tiedon levittäminen. Työkalut on syytä teroittaa ja kiillottaa. Yrittäkäämme etsiä kansanomaisia tapoja kertoa miksi tieteellinen tutkimus on välttämätöntä, miten sitä tehdään, miksi siihen pitäisi luottaa ja mitä se on tähän asti meille antanut. Korostan korostamasta päästyäni, että hyökkäys on lempeä, mutta tehokas, kun se tehdään tieto edellä, ei henkilöt edellä. Pete Poskiparta Tieteen harrastaja |
Avainsanat: Tiede, evoluutio, evoluutioteoria, maapallo, teoria, tieteellinen tutkimus, uskonto |
|
14.8.2017 15.32
Jazzmå
Kreationismin ongelma on se, että se on ismi eli oppirakennelma. |
14.8.2017 15.37
Riku Teräs
Niin kauan kuin olet kreationisti kotonasi neljän seinän sisällä, niin minun puolestani usko vaikka että jumala loi maailman viime torstaina, mutta jos kreationisti alkaa vaatia, että hänen höpöilyjään pitäisi esimerkiksi opettaa koulussa tieteellisti tutkittavissa olevien asioiden rinnalla, niin on ymmärrettävää, että tällaista järjettömyyttä vastustetaan äänekkäästi. |
14.8.2017 15.57
Janne Halonen
Vielä hieman kieliposkella otettu lainaus tiedeuskosta: |
14.8.2017 16.43
Maija
Hyvä kirjoitus, mutta väitän, että tiedon määrän lisääminen ei yksinään riitä. Jo nyt on jo niin valtava määrä tietoa ja "tietoa" saatavilla, että ihmiset elävät kauheassa ähkyssä, jossa ei tiedä, minne päin katsoa. |
14.8.2017 17.20
Jyrki
Nimimerkki Maija on oikeassa Skepsiksen FB-sivua koskevassa kritiikissään. Olen (yhdeltä) koulutukseltani fyysikko ja maailmankatsomukseni on tieteellinen. Silti erosin Skepsiksen FB-ryhmästä (joka toki ei edusta Skepsistä yhdistyksenä) juuri sen "öhö öhö kato tyhmä hömppämaakari" -kuittailun vuoksi, johon keskustelu hyvin usein siellä taantui. |
14.8.2017 17.27
Lisa
Uskon, siis en tiedä, mutta silloin kun on kysymys ihmisen turvallisuudentunteesta, niin sillä onko turvallisuudentunnetta kasvattava tieto sitä suurinta faktaa, on monille vain vähän merkitystä. Tieteen tuottama tieto on luonteensa vuoksi alati muuttuvaa ja ei siksi ole omiaan kasvattamaan ihmisten turvallisuudentunnetta. Auktoriteettien aika on yhteiskunnassamme (onneksi) takana päin. Tutkijoiden tulee ehkä mielestäni ymmärtää, että heidän suurillakaan meriteillään ei ole asiaan vihkiytymättömälle hirveästi merkitystä, heidän mielipiteensä on todellakin, mielipide mielipiteiden joukossa. Harvaa kiinnostaa lähteä vertailemaan tämän ja tuon asiantuntijan CV:tä ja miettimään, että ketä tässä kannattaa uskoa. Lääkärin sana on lääkärin sanaa vastaan. Siksi onkin monesti luontevaa kääntyä sellaisten tahojen puoleen, jotka sanovat viisautensa pohjautuvan "vanhan kansan" tietoon, Itämaiseen viisauteen, raamattuun tai johonkin muuhun vanhaan ja muuttumattomalta tuntuvaan lähteeseen, En kyllä tiedä mitä ehdottaa ratkaisuksi. Pitäisikö tieteentekijöidenkin ruveta viittaamaan, uskontojen tapaan, historiaan ja vuosisatoja sitten eläneisiin kaikille tuttuihin auktoriteetteihin (Galilei, Kopernikus, Pythagoras) sen sijaan, että korostetaan uusimpia saavutuksia, joiden pohjatyö ei ole juuri kenellekään tuttua saatikka tekijät itse? |
14.8.2017 20.01
Kips
Pete, hyvä kirjoitus, arvostan sanojasi. Muitakin hyviä kommentteja löytyy, esim Maija ja Lisa. Olen samaa mieltä siitä, että ei pidä lähteä mollaamaan muita sanomalla "olet idiootti" tai toisaalta arvottamaan jotain yksittäisiä ihmisiä auktoriteetteina. Tieteellä on pitkä historia ja nykypäivänäkin uskottavina pidetään ainoastaan niitä tutkimustuloksia, jotka on varmistettu monilla vertaistutkimuksilla ja niistä on saatu yhtenevät tulokset. Eli jos tiedeyhteisössä ollaan laajalti yhtä mieltä siitä, että tämä teoria on "oikein", eikö siihen ole syytä luottaa? Kunnes toisin todistetaan ja enemmistö muista tutkijoista on samaa mieltä? Siksi on vaikea ymmärtää näitä omaan elämänkokemukseen pohjaavia asiantuntijoita. Oma taustani on luonnontieteen puolelta, ja tunnen hyvin sen historian. Litteä maa oli ihan hyvä ja uskottava ajatus sihen asti, kunnes esitettiin painavia todisteita muusta, ja nykyään jopa katolinen kirkko on sen tunnustanut kun ei muuta voinut. :) Siinä on tieteen voima. Silti, omaan elämänkokemukseeni pohjaten, olen kokenut pari asiaa joille en löydä selitystä tieteen maailmasta... mutta se on toinen tarina. Ihan kaikkea ei ole vielä selitetty. :) |
15.8.2017 2.52
Olli
Itseäni häiritsee eniten ihmiset, jotka pitävät omaa näkemystään absoluuttisen varmana totuutena. Siksi korostankin heti kärkeen tuovani tässä esille vain oman näkökulmani - kuten suurin osa muistakin keskustelijoista. |
15.8.2017 11.42
Ajattelukyvyttömät aikovat hyökätä
En aio ottaa kantaa tässä evoluution mahdottomuuteen. Mielestäni se on turhaa energian haaskausta ja ajanhukkaa, koska ensinnäkään evoluutiota ei ole kyetty näyttämään toteen, eikä sitä näillä näkymin pystytäkään näyttämään toteen. Sille on syynsä, miksi se tunnetaan edelleen, ainakin rehellisissä piireissä, evoluutioTEORIANA. Sen sijaan otan kantaa tähän mukamas "Raamatulliseen" käsitykseen jostain "litteän maan mallista". Pitää ymmärtää, miten Raamattu on kirjoitettu, sitä ei ole kirjoitettu ensisijaisesti yksityiskohtaiseksi kuvaukseksi maailmankaikkeuden synnystä. Varsinkin ensimmäinen luku, joka kuvaa maailman syntyä on varsin epätäydellinen, sieltä löytyy vain yksittäisiä erillisiä vaiheita (varmaan kutenkin ne tärkeimmät). Sitten täytyy ottaa huomioon myös mahdolliset virheet tekstin tulkinnassa ja kääntämisessä. Koko sanomaa täytyy myös tarkastella kokonaisuutena ja eliminoida sieltä mahdolliset ristiriitaisuudet, jotta vältytään virhetulkinnoilta. Oheisen linkin täkaa löytyy sivusto, jolla teilataan tämä mukamas "Raamatullinen" litteän maan malli. http://www.geocentricity.com/astronomy_of_bible/flatearth/doesbibleteach.html Sivustolta löytyy mm. ristiriitaisia kohtia, joihin monet "vaihtoehtomediat" tarttuvat esim. Raamatussa viitataan maan neljään kulmaan tai ääripäähän ja samaten kuvataan maailmaa myös Jumalan näkökulmasta kiekkona tai kehänä, jonka pinnalla ihmiset ovat kuin heinäsirkkoja (pieniä hyttysiä) Isaiah 40:22. |
15.8.2017 13.19
Nolla
Itse kyseenalaistan yleensä moniakin asioita, mutta rajoitan tästä mahdollisesti aiheutuvan vahingon itseeni. |
15.8.2017 13.44
Kärsimystä aiheutetaan kokoajan muille
Valitettavasti nykyaikainen uskomusjärjestelmä aiheuttaa nimenomaan suunnatonta kärsimystä nimenomaan muille kuin sen alulle laittajille ja vieläpä globaalissa mittakaavassa, Rikkaat sen kun rikastuu ja köyhät köyhtyy ja ihmiset uskovat mitä haluavat uskoa, näin siis laittomuuden yhteiskunnassa http://biblehub.com/context/matthew/7-20.htm Matthew 7:20-23. Nykyaikainen ihminen on ajautunut niin kauas päättävistä elimistä, että tilanne vaikuttaa käytännössä toivottamalta. |
16.8.2017 1.07
MrrKAT
Mentalistin viimeisen rivin ohje "tieto edellä, ei henkilöt edellä" on hyvä. Siihen pitäisi pyrkiä, ainakin niiden joiden on oltava vakavia (THL, viralliset skeptikot ja semmoset) ja muidenkin hyvä pyrkiä. |
16.8.2017 1.32
MrrKAT
Tiedon määrän kasvu ei sinänsä auta. Oppineimmat näyttävät turvautuvan muita enempi humbuugihoitoihin ("Uskomushoitoja valitsivat etenkin nuoremmat, parempituloiset ja koulutetummat potilaat, mutta hoidot eivät heitä auttaneet." |
16.8.2017 19.54
TOTUUS..!!!
Rokotteiden Turvallisuudesta...Luotettavuudesta Puheenollen...Väittääkö Blogin pitääjä ESM. Nyt sitten sitä että se DOKUMENTOITU FAKTA....Että Se Ensimmäinen...Maailmassa PITKÄÄN Annettu Poliorokote sisälsi SYÖPÄVIRUKSEN Nimeltä SV-40.... |
16.8.2017 20.12
Pete Poskiparta
Toivon "TOTUUS!!!" nimimerkille onnea valitsemallasi tiellä. Kuten on käynyt ilmi niin, netistä löytyy todisteet vaikka saunatontulle. Kunkin tulisi itse miettiä mikä on uskottava lähde ja mikä ei. Polio-rokoteohjelman alettua maailmassa oli yli puoli miljoonaa tautitapausta vuodessa. Nyt niiden määrä lasketaan muutamissa kymmenissä koko maailmassa. Ihmisten elinikä nousee koko ajan ja ennen kuolemaan johtaneet taudit ovat koko ajan paremmin hoidettavissa. Toivon pitkää ikää kaikille. |
16.8.2017 22.43
MrrKAT
Sukututkimusta tehdessä olen nähnyt valtavan määrän lapsia kuolleen lastentauteihin mm. hinkuyskään. Yksi setä multa on puuttunut koska hinkuyskä vei hänet varhain. Silloin siihen ei ollut rokotteita. |
16.8.2017 23.04
Anssi T
Usein kreationismista puhuttaessa tarkoitetaan väkeä joka puhuu 6000 vuotta vanhasta maasta ja maailmankaikkeuden syntymisestä kuuden 24:n tunnin ajanjakson eli päivän aikana. |
17.8.2017 0.24
TOTUUS...VELVOITTAA..!!!
Kiitokset blogin Pitäjälle..Että ET Sensuroi täällä Erimieltä olevien Kommentteja...Joka on nykyään Suomessa Käytäntö..Esm..Valta(Valhe)mediassa......Mutta... |
17.8.2017 1.23
eija koo
Polio- ja hinkuyskärokotteet ymmärrän, mutta en pidä kaikkia rokotteita tarpeellisina kaikille. En itse ottanut sikarokotetta, vaan ajattelin juuri niin, että jos tauti on tullakseen, niin sitten se sairastetaan ja pahimmassa tapauksessa lähtee henki. Lähtee se henki joskus kuitenkin. |
17.8.2017 10.39
Nimimerkille TOTUUS...VELVOITTAA...!
Nimimerkille TOTUUS...VELVOITTAA...! Me muut, jotka koitamme käydä asiallista keskustelua tällä palstalla toivoisimme, että vähän siistisit tekstisi ulkoasuasi sekä myös muuttaisit sen sävyä. Nyt valtaat ensinnäkin kohtuuttoman suuren osuuden palstatilaa turhilla välilyönneilläsi ja tekstisi on erittäin raskasta luettavaa, ajatus ei oikein välity. Olet mitä todennäköisimmin trolli, koska tällä tyylillä et ainakaan millään muotoa edistä ajamaasi asiaa. Joku kyynikko voisi jopa ajatella, että ehkäpä tässä on kyse samasta kuin tuon idioottimaisen "litteän maan" mallin levittämisessäkin, eli tarkoituksenasi on vain ja ainoastaan mustamaalata ja heikentää meidän rehellisten totuutta etsivien tahojen uskottavuutta. |
17.8.2017 10.51
Nimimerkille TOTUUS...VELVOITTAA...!!!
Nimimerkille TOTUUS...VELVOITTAA...!!!Korjaus edelliseen: Antamiesi linkkien takaa löytyy hyvää asiaa, joihin täytyy paneutua ajan kanssa. Viesti olisi tosin mennyt huomattavasti tehokkaammin perille jos olisit voinut kiteyttää vaikka muutaman tärkeimmän pointin jokaisesta jutusta ja hieman siistiä viestisi ulkoasua. Olen itsekin kriittinen nykyisiä rokotusohjelmia kohtaan. |
17.8.2017 14.50
Teologian maisteri
Hei sinä tieteen harrastaja, |
17.8.2017 18.36
Pete Poskiparta
TOTUUS nimimerkille: |
17.8.2017 20.43
Totuus löytyy kaurapuurosta
Tervetuloa kaikki piakkoin avattaville internet sivuilleni missä kerron kaiken, mitään salaamatta mm. maapallon mukapyöreydestä, kuinka Bill Gates myrkyttää lapsia ja kuinka raamatusta virheelliset, epäjohdonmukaiset, ristiriitaiset ja väärät tiedot riisumalla saadaan aikaiseksi lähestulkoon nykytieteen vertaista tietoa mmailmankaikkeudesta ja sen synnystä. |
18.8.2017 3.38
TOTUUS VASTAA...
"Mentalisti"...VAI...NIINKÖ....ETTÄKÖ NYKYÄÄN...MAHDOTONTA.... |
18.8.2017 10.30
ajanvaraus.silmaasema.fi
Väittääkö siis tämä Mentalisti että tämä Maurice Hilleman, |
18.8.2017 12.22
Pete Poskiparta
Ystäväni TOTUUS |
18.8.2017 12.23
Pete Poskiparta
Nimimerkille Ajanvaraus.silmalasit.fi |
18.8.2017 13.22
Valtamedia = Ostettu Valhemedia !
Jepp..!!! |
18.8.2017 13.33
ajanvaraus.silmaasema.fi
Tuon Sun Sensurointis...Laski juuri SUN USKOTTAVUUDEN....0:AAN |
18.8.2017 13.40
ajanvaraus.silmaasema.fi
ANTEEKSI..!!!!...Luulin Sinun poistannen Kommenttini... |
18.8.2017 13.46
Pete Poskiparta
Trolleille tyypiliseen tapaan asiat on aina mustia tai valkoisia. BBC:n lastenohjelmien vetäjän pedofiilitaipumukset eivät nähdäkseni vaikuta mitenkään BBC uutisorganisaation toimintaan. |
18.8.2017 21.45
MrrKAT
Kananmunista löytyi fibroniili-myrkkyä mutta varsin pieniä määriä ja vain harvoista munista Euroopassa. Joskus jotkut, vaikkakin harvat, ovat sairastuneet salmonella-munien myötä vakavaan suolistotulehdukseen. Pitääkö meidän loppuiäksemme lopettaa munien syönti ja käyttö? Ei. |
19.8.2017 2.19
Realisti
JEEE JEEEE.... Ja jälleen siihen Tyypilliseen Skeptikko tapaan...Ne Dukumentoidut Faktat...Sivuutetaan......Ja Ryhdyttään järjestellmällisesti Solvaamaan...Ja Mustamaalamaan..Niitä Itseään Valistuneimmat....Jo ensi sekunnista lähtien... |
19.8.2017 2.38
Pete Poskiparta
Onnea valitsemallasi tiellä. Suosittelen, että menet FB:n ryhmään vääntämään, koska minä en enää pärjää kanssasi. Se johtuu kahdesta asiasta. Minä en luota jakamiisi lähteisiin enkä myöskään tiedä asiasta riittävästi. Siksi kysyin asiantuntijalta. Koska asiantuntijan lausunto ei paljon painanut niin jätän mieluummin sinut juttelemaan suoraan heidän kanssaan, jotka asiaan ovat perehtyneet. Löydät ryhmän täältä: https://www.facebook.com/groups/1858321044449763/?hc_location=ufi |
20.8.2017 0.16
GSK
Minä kysyn ja kuuntelen myös Asiantuntijoilta näissä asioissa...Luuletko että Kaikki tämä tieto mitä Minulla on näistä asioista...Tulee tyhjästä.. |
21.8.2017 2.56
MrrKAT
Olisko se tärkein asiantuntija jäänyt monelta kuulematta? Nimittäin Paracelsus (1493-1541). |
22.8.2017 0.25
TOTUUS..!!!..at PubMed.gov
....""We determined that the procedure used by this manufacturer to inactivate SV40 in oral poliovirus vaccine seed stocks based on heat inactivation in the presence of MgCl2 did not completely inactivate SV40. These SV40-contaminated vaccines were produced from early 1960s to about 1978 and were used throughout the world. Our findings underscore the potential risks of using primary monkey cells for preparing poliovirus vaccines, because of the possible contamination with SV40 or other monkey viruses, and emphasize the importance of using well-characterized cell substrates that are free from adventitious agents. Moreover, our results indicate possible geographic differences in SV40 exposure and offer a possible explanation for the different percentage of SV40-positive tumors detected in some laboratories"... |
22.8.2017 1.22
TOTUUS...Poskiparrasta !!!
P.Poskiparta: > Jonas Salkin poliorokotetta varten poliovirus tapettiin formaldehydillä, joka samalla tappoi SV40-viruksen. |
Toden totta, olet oikeassa: tieto on paras vastalääke taikauskoon. On tärkeä tuoda tietoa rokotusten tarpeellisuudesta tai siitä, ettei valkopippuri paranna syövästä. On kuitenkin monia asioita, jotka eivät ole näin yksinkertaisesti tai mustavalkoisesti joko tosia tai epätosia. On myös paljon tiukkaa tutkimustietoa, jota on tarkoituksellisesti tuotettu pönkittämään jotain ideologiaa, taloudellista intressiä tai maailmankatsomusta. Myöskin on tärkeä tehdä ero tutkitun tieteen ja päivystävän dosentin mielipiteiden välillä. Tiedemies ei ole aina oikeassa ja hänelläkin voi olla täysin vääriä uskomuksia tai mikä pahempaa, täysin väärä agenda.
Lopuksi vielä haluaisin tehdä selvän eron puhtaasti uskonnollisten asioiden suhteen. En ymmärrä mitä pahaa siinä on, jos joku tunnustautuu esimerkiksi kreationistiksi. Se ei ole keneltäkään pois, mutta jostain syystä yleensä esiin astuu joukko ?uskonnottomia?, joilla on kova tarve alkaa pilkkaamaan tai julistaa omaan totuuttaan. En ymmärrä mistä tällainen tarve kumpua, ketä se palvelee? onko tiedeusko yhtään sen parempi usko, jos se ei johda mihinkään?